חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

 

לאחרונה (16 בספטמבר) פורסמה הכרעת הדין במשפטו של רואה החשבון אביגדור יצחקי ע"י כב' שופטת בימ"ש השלום בת"א, דניאלה שריזלי. יצחקי הואשם, כי ניסה להערים על פקיד השומה כפר סבא במסגרת הליך גילוי מרצון של הכנסות בחו"ל אשר הוא ביצע עבור לקוחותיו.

הפרשה מלמדת מספר נקודות חשובות על הליך הגילוי מרצון. ראשית יש לזכור, כי רואה חשבון, בניגוד לעורך דין, לא נהנה מחסיון על מידע הנמסר לו ע"י לקוחו. לאור זאת רואה החשבון עשוי להדרש בבוא היום למסור את המידע אשר הגיע אליו מלקוחו בפני רשות המיסים. אל מול זה בהליך גילוי מרצון המידע אשר נמסר לעורך דין הינו חסוי כל עוד מי שהתייעץ עם עורך הדין לא ביקש להסיר את החיסיון.

הדבר השני שחשוב לזכור מהפרשה הינה כי במקרה בו מתגלה על ידי רשויות המס כי ניתנו עובדות שקריות בהליך הגילוי מרצון הרי ההגנה שניתנה מפני העמדה לדין פלילי במסגרת הליך הגילוי מרצון לא תעמוד.

סיפור המעשה מתחיל בכך כי רואה חשבון יצחקי הגיע עבור לקוחותיו להסכם עם פקיד השומה לפיו הלקוחות יחויבו בשיעור מס מופחת לגבי אותן הכנסות. לימים הסתבר שההסכם היו מבוסס על מידע שקרי. יצחקי הועמד לדין יחד עם הלקוחות אך זוכה ע"י בית המשפט, לאחר שנקבע שהוא לא היה מודע כלל לכך שהמידע היה כוזב.

יצוין, כי הלקוחות (זוג נשוי) הועמדו לדין, אך נגזר עליהם עונש קל יחסית במסגרת עסקת טיעון עליה הם חתמו עם הפרקליטות. במסגרת העסקה העידו הלקוחות נגד רואה החשבון (יצחקי), אך בית המשפט קבע באופן קטגורי, כי עדותם היתה לא אמינה, וכי הם לא גילו את האמת לרואה החשבון, ורק בדיעבד "ניסו להפיל את התיק" עליו. בימ"ש מתח גם ביקורת נוקבת על אופן התנהלות פקיד השומה.

הפרשה מלמדת על החשיבות של מסירת אמת בלבד ע"י הלקוח במסגרת הליך הגילוי מרצון. לשקר "אין רגליים", ולכן סופו להתגלות. במקרה הנדון למדו אנשי רשות המסים מידיעות בעיתונות(!) שבני הזוג הונו אותם, וכי ההכנסה לה הם ביקשו לעשות גילוי מרצון היתה למעשה עמלות שקיבלה הלקוחה שלא כדין במסגרת עבודתה כסוכנת מכירות, ולא עמלות מעסקה שביצע לכאורה בן זוגה, כפי שבני הזוג ניסו להציג מלכתחילה. יודגש, כי במקרה בו מתגלה כי הגילוי מרצון בוצע על סמך מצג שקרי, ההגנה שניתנה מפני העמדה לדין פלילי לא תעמוד. במקרה שלפנינו נגזר על הלקוחה עונש קל יחסית אך העונש עשוי היה להיות כבד בהרבה.

עו"ד קובי כהן הינו בכיר לשעבר במס הכנסה ואף שימש כפקיד השומה ביחידה הארצית במס הכנסה וכן במספר תפקידי רוחב בכירים ברשות המיסים. כיום משמש עו"ד כהן כמרצה בתחומי המס בפני פורומים של לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון, חבר בצוות התגובות של לשכת עורכי הדין בענייני חקיקת מס ושותף בצוות הדיונים עם רשויות המס בישראל לשם עיצוב חקיקת המס בישראל.

עו"ד כהן ליווה במסגרת פורום המיסים של לשכת עורכי הדין את הליכי החקיקה של ההוראות החדשות של הליכי הגילוי מרצון.

לקבלת ייעוץ ראשוני צרו קשר עם משרדנו בטל': 03-5296666  או בדוא"ל coby@taxfirm.co.il במקרים דחופים ניתן לפנות לנייד מספר:  0506210162

דילוג לתוכן