חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כחלק מהמלחמה שמקיימת רשות המיסים בהלבנת הון ובהון שחור, שמרכזה העלמת מיסים במשק, התקבלה הצעת חקיקה להגבלת השימוש במזומן על ידי עוסקים ויחידים. מאמר זה יעסוק בהצעת החוק לצמצום השימוש במזומן, התשע"ה-2015 (להלן: "הצעת החוק").נדון במטרת הצעת החוק, מהם החידושים בה להגבלת השימוש במזומן? מועד כניסת החקיקה לתוקף, מה היא הסנקציה על המפר? איך ניתן להתמודד עם השלכות החקיקה החדשה?

מטרת הצעת החוק?

תכליתה של הצעת חוק זו הינה לצמצם את השימוש במזומן או שיקים אשר אינם למוטב בלבד. שני אמצעים אלו הינם האמצעים ליישום הכלכלה השחורה בישראל והלבנת ההון על ידי עוסקים ו/או נישומים. הגבלת תשלום במזומן תפחית הכנסות לא מדווחות במזומן הקרויות גם כסף שחור, ובכך תקשה הצעת החוק על ביצוע העלמות מס. מהלך זה מהווה נדבך נוסף של גילוי מרצון ברשות המיסים, במאבקה בעבירות מס והלבנת הון בארץ ובחו"ל.

 

מהם החידושים בחוק להגבלת השימוש בכסף מזומן

במכירה של אדם פרטי במזומן:

אדם פרטי המוכר לאחר (בין אם עוסק או בן עם אדם פרטי אחר) אינו יכול לקבל או לשלם מזומן בעסקה אם שווי העסקה עולה על 50 אלף שקל. בפרקטיקה מי שמוכר עבודת אומנות לדוגמה ב – 60 אלף ₪ ייאסר עליו לקבל מזומן תמורת הממכר וגם לרוכש ייאסר לשלם במזומן והעסקה תשולם בשיק לא סחיר או בהעברה בנקאית.

 

במכירה של עסק במזומן:

 

מי שמוכר או נותן שירותים כחלק מעיסוקו יוגבל בקבלת ובתשלום מזומן לסכום עסקה העולה על 11 אלף ₪. לדוגמא אדם מבקש לרכוש את מערכת קולנוע ביתית מעסק בסכום של 15 אלף ₪ במזומן או לשלם חלק מהסכום במזומן לא יתאפשר הדבר בידו על פי החוק.

חשוב לציין כי מגבלות התשלום לתשלום במזומן הן רק יריית הפתיחה. הסכומים המותרים לתשלום במזומן עבור כל עסקה צפויים להיות נמוכים יותר עם הזמן.

על פי החוק ניתנת אפשרות להפחית את הסכומים שנקבעו לתשלום מזומן עד ל-15 אלף ₪ במזומן לעסקת מפרטי ועד 6,000 ₪ במזומן לעסקת מכר או שירות שניתן על ידי עוסק. לצורך השינוי והפחתת סכומי המזומן המותרים בעסקאות לא תידרש חקיקה נוספת ותספיק החלטת שר האוצר והסכמת שרת המשפטים ונגידת בנק ישראל.

 

מועד כניסת החקיקה להגבלת התשלום במזומן לתוקף

החקיקה תיכנס לתוקפה בינואר 2019.

 

הסנקציות למי שלא יעמוד בכללים החדשים

 

למי שעל אף הוראות החוק ישלם או יקבל תשלום מזומן בניגוד להנחיות אלו צפויים קנסות כבדים:

על תשלום מזומן בעסקה ששוויה הינו עד 25 אלף ₪ יעמוד עיצום כספי על סך של 15% מהסכום האסור ששולם במזומן או התקבל במזומן על ידי מבצע העבירה.

על תשלום מזומן בעסקה ששוויה הינו 25-50 אלף ₪ ושולם במזומן עבורה יעמוד העיצום הכספי על סך של 20% מהסכום ששולם במזומן או התקבל במזומן על ידי מבצע העבירה.

על תשלום מזומן בעסקה ששווייה הינו למעלה מ –  50 אלף שקל יעמוד העיצום הכספי על סך של  30% מהסכום ששולם במזומן או התקבל במזומן על ידי מבצע העבירה.  יודגש כי מחיר העסקה לצורך הקביעה של מגבלת התשלום במזומן הינה כוללת את רכיב המע"מ, מס קניה וכיוצ"ב .

 

המאבק בעבירות מס והלבנת הון עולה מדרגה

 

מכל ההגבלות שמציגה רשות המיסים ניתן להבין כי מי שמחזיק כספי מזומן לא מדווחים יהיה מוגבל עד מאד בשימוש בכספים אלו. האכיפה בתחום הלבנת ההון עולה מדרגה ומקשה מאוד בהתנהלות ובשימוש בכסף שחור שלא הוצהר או מוסה (ע"ע עבירות מס והשלכותיהן ) .
בעניין זה יש לזכור כי צמצום הכסף המזומן הינו חלק ממגמה עולמית. שינויי חקיקה ומגמות אלו עלולות לתפוס את מי שמחזיק כסף מזומן בבעיה קשה בשימוש עתידי בכסף. חיסכון מזומן הופך עם שינוי חקיקה זה לנטל כבד אשר מגביל עד מאד את שימושו.

 

איך ניתן להתמודד עם השלכות ההגבלה על שימוש במזומן ?

 

צפוי שרשויות המס עם כניסתו של חוק זה יעקבו אחר עסקאות מדווחות בין פרטיים ויבדקו כיצד מומנה העסקה. דירות, רכבים, דברי אומנות ועוד הינם על הכוונת של רשויות המס.
לבעלי הון המחזיקים סכומי כסף גדולים במזומן מומלץ לתת בהקדם שיקוף לרשויות המס כדי לאפשר את קליטת הכסף בבנק ולאפשר שימוש חופשי במזומנים שהצטברו לאחר שאלו ידווחו לרשויות המס. יש לזכור כי קליטת והפקדת כסף מזומן בבנקים אינה קלה כלל וכלל והבנקים מערימים קשיים רבים לקליטת הכספים.

ישנם כיום מספר פתרונות ליחידים המאפשרים מתן הגנה פלילית גם במצבים של עבירות מס אשר הביאו לצבירת כספי מזומן ומומלץ להיוועץ עם עורך דין ביחס לפתרונות אלו. גילוי מרצון הנו אחד מהם.

 

משרד עו"ד קובי כהן מתמחה בתחום המיסוי בכלל ובעל ניסיון רב בהגשת בקשות לגילוי מרצון בפרט. עו"ד קובי כהן הינו בכיר לשעבר ברשות המיסים ובעל ניסיון רב בתחום המיסוי, ובתפקידו האחרון כיהן עו"ד קובי כהן כפקיד שומה של היחידה הארצית לשומהמשרדנו מייצג עוסקים וחברות ומתמחה בעריכת תכנוני מס הן בהיבט המיסוי הישראלי והן בהיבט הבינלאומי.
על מנת לקבל ייעוץ משפטי ומקצועי צרו קשר עם משרדנו באמצעות כתובת המייל coby@taxfirm.co.il  או בטלפון מס': 03-5296666

במקרים דחופים ניתן להתקשר לנייד שמספרו 050-6210162 ומשרדנו ישמח לסייע לכם.

מאמר זה אינו מחליף בשום אופן ייעוץ משפטי פרטני. מומלץ לפנות ולקבל ייעוץ על אופן הגשת הבקשה לגילוי מרצון.

דילוג לתוכן