חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קיבלת דוח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה בארץ ובחו"ל טופס 5328 או טופס 5329 בשנת 2024 ?

קיבלה דוח פרטים אישיים ממס הכנסה
קבלת דרישה ממס הכנסה דיווח על הכנסות

 

הבנת ומילוי טופס 5328/5329 לדיווח על הכנסות ונכסים למס הכנסה בארץ ובחו"ל ב-2024

קבלת דו"ח פרטים אישיים בטופס  5328 או 5329 מרשות המס יכולה להיות מעוררת דאגה. חשוב להבין את הסיבות ואת הדרך הנכונה לטפל בהן. במאמר זה, אנו מספקים מדריך מקיף למילוי והגשת טופס 5328/5329, תוך נתינת דגש על השלבים החשובים והמידע הנדרש.

מי צריך למלא טופס  5328/5329 ?

טפסים אלה נועדו לאזרחים שאין להם תיק במס הכנסה אך יש לרשויות מידע המעורר חשש שהם חייבים בדיווח הכנסות. דוגמאות כוללות שכירות לא מדווחת, חשבונות בנק בחו"ל ועוד.

איך למלא ולהגיש את הטופס בצורה נכונה ?

מילוי הטופס דורש דיווח נכון ומלא. חשוב לציין את כל ההכנסות והנכסים, כולל פרטים על חשבונות בנק בחו"ל. אי דיווח נכון עלול להוביל להליכים פליליים וקנסות.

טיפים להגשת טופס 5328/5329 באופן יעיל

ניתן להוריד את הטופס מאתר האינטרנט של רשות המיסים . מומלץ להתייעץ עם מומחה מס כדי להבטיח שהמידע מועבר באופן מדויק ומלא. כמו כן, יש לשים לב למועדים הסופיים להגשה (30 יום בלבד) ולדאוג לקיימם כדי למנוע קנסות או סנקציות נוספות.

השלכות של אי דיווח או דיווח שגוי

חשוב להבין את ההשלכות המשפטיות והפיננסיות של אי דיווח או דיווח שגוי בטפסים אלו. זה עלול לכלול חקירות פליליות, קנסות כבדים, וחיובי מס נוספים. יש לקחת זאת בחשבון ולהיות זהיר במילוי הדו"ח.

אלו נתונים מביאים את רשויות המס לפנות בדרישה למילוי דו"ח פרטים אישיים ?

רשויות המס משתמשות במידע הזורם אליהם מגורמים שונים לרבות אזרחים המדווחים להם על אינפורמציה המעלה חשד להעלמות מס בישראל, אינפורמציה שהתקבלה על ידי תושבי ישראל, מבנקים זרים וכן שימוש ברשימה ארוכה של סמח"ים – "סימנים מחשידים". לדוגמא: מספר רב של  נסיעות לחוץ לארץ או  בעלות על מספר נכסי נדל"ן המעוררות חשד שאותו אזרח חי ברמת חיים גבוהה מבלי שיש מידע אצל רשויות המס על הכנסות המאפשרות אורח חיים כזה.

ואם לא ידעתי או לא הבנתי את החוק ?

אי ידיעה לכשעצמה אינה מהווה הקלה וחושפת את האזרח להליכים פליליים, קנסות כבדים וחיובי מס בגין ההכנסות הלא מדווחות.

לא נראה לי שיהיה למס הכנסה זמן לבדוק את כל הדוחות שישלחו לו. אולי כדאי לדווח רק על חלק מההכנסות ?

לצורך טיפול בדוחות הרבים שיגיעו לרשויות המס גויס צוות מיוחד אשר הונחה לבדוק את הדוחות ולאתר מצבים בהם ניתן דיווח חלקי או כוזב. מסירת מידע שכזה עלול להוביל בהסתברות גבוהה לחקירה פלילית חמורה בחשד לניסיון למסור דו"ח כוזב לרבות אי דיווח על ההכנסות.

אולי פשוט אזרוק את הטופס לפח האשפה ממילא זה לא נשלח בדואר רשום?

אי מילוי הטופס משמעו שרשויות המס יהיו רשאיות להטיל עליך קנסות בגין אי ציות לדרישה. אי תשלום הקנסות תוביל בהמשך לביצוע עיקולים. הבעיה היותר מורכבת הינה שמי שלא ממלא את הטופס מיד ממקד את תשומת לב רשויות המס אליו. רשויות המס מרכזות אמצעים מודיעיניים כנגד מי שלא מילא את הטופס. בחלק מהמקרים הדבר יכול ויגרום להבשלת חקירה פלילית. לא מומלץ. 

יש לי כמה דירות ולא ידעתי שההכנסות מהשכירות לא פטורות ?

אחת התקלות הנפוצות הינה כי חלק מהאזרחים אינם מודעים לעובדה שהכנסות השכירות זכאיות לפטור ממס עד לסכום הכנסה של כחמשת אלפים שקל. כאשר יש לאדם, לדוגמא, הכנסה משכירות של 10,000 ₪ אין לו פטור ממס על כל הסכום. התוצאה הינה כי חלק ממקבלי הפניות מצויים במצב שהם הלכה למעשה לא דיווחו לאורך השנים על הכנסותיהם המצטברים למאות אלפי שקלים וחשופים להליכים פליליים כנגדם. אין לשלוח את הטופס טרם הסדרת הדיווח !

האם אני יכול להתוודות על מעשיי ולקבל לפחות חנינה מההליך הפלילי ?

על פי מידע עדכני שיש ברשותנו המגמה הינה כי ניתן יהיה לפנות בהליך גילוי מרצון על ההכנסות שלא דווחו. גילוי מרצון מאפדר קבלת הגנה מהגשת כתב אישום ומהליכים פליליים. גם אם לא פועלים בהליך גילוי מרצון יש לפעול מול פקיד השומה כדי לצמצם את החשיפה הפלילית. יש לשים לב שיש לנסח את הפניה ולתת דגש על כל נתון  מאחר ורשויות המס בוחנות בקפדנות כל בקשה ובקשות שאינן מתאימות נפסלות ובכך לא מתאפשרת ההגנה הפלילית הכל כך נחוצה במצבים אלה.

האם כדאי למלא את הדוח בעצמי ?

דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה יוצר עבורך שאלות מורכבות בנושא חובת הדיווח על הכנסות. מקרים כמו תושב חוזר, הכנסות פטורות או הכנסות לא מדווחות מעוררים שאלות משפטיות . מסיבות אלו  דרך הדיווח בדוח פרטים אישיים היא משמעותית. לאחר הדיווח לרשויות המס אין אפשרות לסגת מאופן הדיווח הראשוני ומכאן החשיבות לרשום את  הנתונים בצורה הנכונה ביותר על פי דין.

חשוב גם שעם מילוי הדו"ח גם לדאוג להסרת המחדלים ודיווח עליהם. יש לרכז את סך ההכנסות החייבות וליצור קשר עם פקיד השומה. במסגרת זאת יש לחתור להגעה להסכם שומה. הסכם כזה יכול להפחית עד מאד את ההסתברות לפתיחה של הליך פלילי כנגדכם.

במקרים מסוימים ניתן יהיה לקבל חוות דעת משפטית על דרך הדיווח.

וסיוע מקצועי

למי שזקוק לסיוע, רשות המיסים מציעה מידע מקוון לאופן מילוי הדו"ח. במקרים מורכבים הכרוכים בחשיפה פלילית או אזרחית מומלץ לפנות למומחי מס מקצועיים שיכולים לסייע בתהליך הדיווח .

מילוי טופס 5328/5329 הוא חלק חשוב בדיווח הכנסות לרשויות המס בישראל. על ידי עקיבה אחר הנחיות המדויקות וקבלת סיוע מקצועי במידת הצורך, תוכלו להבטיח תהליך חלק ולמנוע בעיות עתידיות.

עו"ד קובי כהן  הינו פקיד השומה לשעבר ביחידה הארצית לשומה ושימש במספר תפקידי רוחב בכירים במס הכנסה ובעל היכרות עם מבנה ובעלי התפקיד הרלוונטיים ברשות המיסים. התמחות המשרד הינה בהסדרת דיווחי הכנסות שלא דווחו לרשויות המס מול פקידי השומה. אנו פועלים לצמצם עד מאד את החשיפה הפלילית.  עו"ד כהן שימש בין השאר כסגן יו"ר ועדת המיסים בלשכת עו"ד וכמרצה בתחומי המס בפני פורומים של לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון, בתי ספר למיסים וכיהן כחבר בצוות התגובות של לשכת עורכי הדין בענייני חקיקת מס ושותף בצוות הדיונים עם רשויות המס בישראל לשם עיצוב חקיקת המס בישראל.

כתבה מהעיתון גלובס במסגרתה  עו"ד קובי כהן נתן את עמדתו בנושא דו"ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה בארץ ובחו"ל

https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000943281&fid=829&fromsend2friend=1

להורדה טופס 5328 

https://www.gov.il/BlobFolder/service/report-and-declaration-sources-of-income/he/7d03e952-fc95-4ee0-aca6-1676627a4408.pdf

התקשרו  לייעוץ מידי !  נייד: 0506210162    קווי: 035296666  או בדוא"ל: coby@taxfirm.co.il

 

  

דילוג לתוכן