חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ביום יום מורגלים אנשי העסקים לתת לרואה החשבון המלווה אותם לטפל בעניינים שונים הנוגעים לעסקיהם מול רשויות המס, בין השאר בכל הנוגע להקטנת מקדמות, קבלת אישורי פטור מניכוי מס במקור, ביטולי קנסות ופריסת חובות.

 

גם בסיטואציות בהם פקיד השומה מנהל בדיקה על העסק ומתגלות מחלוקות לגובה המס שהיה צריך להשתלם, בדרך כלל יהיה זה רואה החשבון אשר ינהל את המשא ומתן עם רשויות המס.

 

מאמר זה מבקש להדגיש את חשיבות ההתייעצות עם עורך דין עוד בשלב הדיונים מול רשויות המס אשר נובע מהעובדה כי פעמים רבות בסיס להצלחה במשא ומתן מול רשויות המס הינה הקפדה על ניהול משפטי נכון אשר יעלה את כל הטענות האפשריות ויפרוס את כל העובדות הרלוונטיות בתיק. היעדר ניהול משפטי נכון יכול במקרים רבים להעלות את חשיפת המס.

 

דוגמא חיה לכך התקבלה בהחלטה שהתקבלה על ידי כבוד השופט אלטוביה בעניין חברת רובומיטקס.

 

במקרה זה החברה ניהלה את הליכי השגה מול פקיד השומה בנוגע לגובה המס אותו עליה לשלם. המשא ומתן נוהל על ידי רואה החשבון. לאחר שלא הושגה הסכמה עם מס הכנסה וזה דרש תשלומי מס במסגרת שומה שהוצאה לחברה, החליטה החברה לערער לבימ"ש המחוזי על השומה שנקבעה לה.

 

בערעור שהוגש לבית המשפט על גובה המס וכדי לחזק את טענות החברה, ביקשה החברה לתת עובדות נוספות אשר לא הובאו בפני פקיד השומה בהליך ההשגה. החברה ביקשה למעשה לתת עובדות חדשות, אשר לא הובאו בפני פקיד השומה בטרם הגיע התיק לדיון בפני בית המשפט.

 

בית המשפט קבע, באופן חד משמעי, כי החברה לא רשאית להציג בשלב הערעור בבית המשפט, עובדות חדשות שלא נטענו בשלב הדיונים המוקדמים בפני פקיד השומה. בית המשפט מנמק את החלטתו כי הערעור בפני בימ"ש המחוזי לא יכול לשמש "מקצה שיפורים" ברמת הטענות העובדתיות. במילים אחרות אם לא הועלתה טענה שנוהל המשא ומתן עם פקיד השומה אין סיבה שבית המשפט יתייחס לטענה הזו. יצוין, כי החברה הגישה ערעור על ההחלטה לבימ"ש העליון.

 

לא ברור מה ההשלכות שתהיינה על אי שקלול עובדות אלו בהחלטה הסופית של בית המשפט אך עצם העובדה כי עובדות שבהליך בבית המשפט נדרשו וכתוצאה מאי הצגתם במועד לא יהיה ניתן להשתמש בהם מעידות על חשיבות ההקפדה של ניהול הליך המשא ומתן מול רשויות המס עוד בטרם יגיע התיק לבית משפט וזוהי דוגמא אחת מיני רבות.

 

חשוב להדגיש כי אין פירוש מעורבות עורך דין בהליכי משא ומתן יחד עם רואה החשבון של החברה, כי המחלוקת תגיע להכרעה בפני בית המשפט, נהפוך הוא, פעמים רבות מעורבות עורך הדין תורמת לשכנוע רשויות המס כי מיותר להביא את המקרה לבית המשפט וכי הסיכוי של רשויות המס לזכות במקרה זה הן קלושות.

 

יתרון נוסף לניהול משא ומתן מול רשויות המס בסיוע עורך דין מיסים הינה כי היא מהווה, פעמים רבות, כוח הרתעה מניהול הליך משפטי יקר גם אם לא יעשה שימוש בו בסופו של דבר.

 

חשוב להדגיש כי לאור פסק דין זה כי ההיוועצות בעורך דין המומחה בדיני מסים הינה חיונית לטעמנו כבר בשלב השומה וחיוני לצרפו לשלב המשא ומתן כבר בשלב השומה כדי לגבש אסטרטגיות משפטיות חלופיות ולהצטייד בחוות דעת בהתאם.

 

עו"ד קובי כהן הינו בכיר לשעבר במס הכנסה ואף שימש כפקיד השומה ביחידה הארצית במס הכנסה וכן במספר תפקידי רוחב בכירים ברשות המיסים. כיום משמש עו"ד כהן כמרצה בתחומי המס בפני פורומים של לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון, חבר בצוות התגובות של לשכת עורכי הדין בענייני חקיקת מס ושותף בצוות הדיונים עם רשויות המס בישראל לשם עיצוב חקיקת המס בישראל.

 לקבלת ייעוץ ראשוני צרו קשר עם משרדנו בטל': 03-5296666  או בדוא"ל coby@taxfirm.co.il

במקרים דחופים ניתן לפנות לנייד מספר:  0506210162

דילוג לתוכן