חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

 

רשות המסים על שלוחותיה השונות יודעת עליך הרבה יותר מהמידע המצוי בדוחות השנתיים (או החודשיים) שאתה או המעביד שלך מגישים לה. מידע זה משמש את מחלקת המודיעין של רשות המסים בין היתר כדי לאתר נישומים או עוסקים המעלימים מס.

 

ראשית נזכיר את המידע המתקבל מרשויות אחרות בישראל. לרשות המסים יש גישה לרישומי הכניסה והיציאה מהארץ של משרד הפנים. כך יכולים אנשי מחלקת המודיעין לאתר אנשים היוצאים לחו"ל לעיתים קרובות. ישראלים הנוסעים לעיתים קרובות ואשר לא מדווחים על הכנסות כלל או רק על הכנסות מעטות עשויים להחשד בהשתמטות ממס, שכן כיצד הם יכולים לממן את נסיעותיהם?

 

באופן דומה נעזרת מחלקת המודיעין במרשם המקרקעין ובמידע על רכישת נכסי מקרקעין. כידוע בגין כל רכישה של נכס מקרקעין יש לשלם מס רכישה ולדווח דיווח מתאים לרשות המסים. שוב, אנשים הרוכשים נכסי מקרקעין מבלי שתהיה להם הכנסה מדווחת (כלומר הכנסה שתממן את רכישת הנכסים) יהיו חשודים בהשתמטות ממס. באופן דומה רשות המסים בוחנת אנשים שרכשו רכב יוקרה ביבוא אישי, חכרו או שכרו רכב כזה. רשות המסים גם משתתפת פעולה עם רשות ניירות ערך, משטרת ישראל והרשות לאיסור הלבנת הון במשרד המשפטים. עם זאת, העלמת מס בנסיבות רגילות (למעט הפצת חשבוניות פיקטיביות) עדיין אינה מוגדרת כעבירת הלבנת הון (למרות נסיון הממשלה לקבוע זאת בחקיקה) ולכן העברת הנתונים בין רשות המסים לרשות לאיסור הלבנת הון היא מוגבלת. לבסוף יש לציין בין המקורות בארץ כמובן את המלשינון ("קו הצדק").

 

אך המקור המרכזי של רשויות המס לאיתור עברייני מס "כבדים" הוא חילופי מידע עם רשויות מס בחו"ל. מקור זה התרחב במיוחד בשנים האחרונות וצפוי לצבור עוד יותר תאוצה עם יישום הסכם חילופי המידע עם רשויות המס בארה"ב. לישראל יש אמנות מס עם עשרות מדינות (לרבות רוב מדינות אירופה). האמנות מאפשרות לרשות המסים לפנות לאותן מדינות ולקבל מידע על נכסים (לרבות חשבונות בנק) באותן מדינות המוחזקים ע"י תושבי ישראל. נזכיר כי משנת 2003 כל הכנסה של תושב ישראל, גם אם הופקה בחו"ל, חייבת במס בישראל.

 

אנו רואים איפוא שהחגורה "הולכת ומתהדקת" סביב מעלימי המס, ולכן מומלץ לכל מי שהדבר נוגע לו לפנות ליעוץ משפטי מתאים ולשקול גילוי מרצון בטרם רשות המסים תגיע מיוזמתה ו"תשאל שאלות".

 

עו"ד קובי כהן הינו בכיר לשעבר במס הכנסה ואף שימש כפקיד השומה ביחידה הארצית במס הכנסה וכן במספר תפקידי רוחב בכירים ברשות המיסים. כיום משמש עו"ד כהן כמרצה בתחומי המס בפני פורומים של לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון, חבר בצוות התגובות של לשכת עורכי הדין בענייני חקיקת מס ושותף בצוות הדיונים עם רשויות המס בישראל לשם עיצוב חקיקת המס בישראל.

 לקבלת ייעוץ ראשוני צרו קשר עם משרדנו בטל': 03-5296666  או בדוא"ל coby@taxfirm.co.il

במקרים דחופים ניתן לפנות לנייד מספר:  0506210162

דילוג לתוכן