חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לאחרונה, בפרשת תפודי השלושה (ת"פ (כפר סבא) 2912-07) פסל כב' השופט קרשן הודעה של חשוד אשר נחקר ע"י בכיר בחקירות מס הכנסה, זאת משום שכאשר החשוד (אלון ירון) ביקש במהלך החקירה להיוועץ שוב בעורך דינו, החוקר לא אפשר זאת. החוקר אף העיד בבית המשפט כי הוא עשה זאת, משום שהוא "לא רצה לקחת צ'אנס" שהחשוד לא יודה בעבירות המיוחסות לו, אם יתאפשר לו להיוועץ שוב עם עורך דינו.  (יוער, כי בסופו של דבר החשוד הורשע על סמך ראיות אחרות ונדון לעונש אשר הועמד בסופו של דבר על 18 חודשי מאסר).

בהחלטתו הסתמך כב' השופט קרשן על הלכות בימ"ש העליון בפרשות יששכרוב (ע"פ 5121/98) ואסף שי (ע"פ 9956/05). בהתאם להלכת יששכרוב, בימ"ש רשאי לפסול ראיה,לרבות הודאה, גם אם ניתנה מרצון, אך הושגה תוך פגיעה בזכות חוקתית של הנאשם. יצוין, כי כלל הפסילה שנקבע אינו מוחלט, זאת בניגוד למצב בארה"ב, בה נהוגה דוקטרינת "פרי העץ המורעל", לפיה כל ראיה שהושגה שלא כדין תפסל. במקוםזאת, נקבע כלל הנותן לבימ"ש שיקול דעת האם לפסול את הראיה או לא. בפרשת אסף שי פסקה כב' השופטת ביניש, כי זכות ההיוועצות עם עורך דין בחקירה נתונה גם לנחקרים שאינם עצורים וקבעה, כי כאשר נחקר מבקש להפסיק את החקירה עד בוא עורךדינו, על החוקר לכבד את בקשתו, אלא אם מדובר בחקירה דחופה או כאשר נשקפת מהחשודסכנה לציבור, וכי לחוקר אסור להשפיע על הנחקר שלא כדין כדי שיוותר על זכות היוועצות.

כלומר, לנחקר בחקירות מס יש שתי זכויות יסוד חוקתיות ועל החוקרים שלו לידע אותו לגבי שתיהן (אך רצוי שבכל מקרה הוא יהיה מודע להן עוד בטרם החקירה):

הראשונה: זכות השתיקה – הזכות לשתוק או לא להשיב על שאלות החוקרים. אכן, המנעות מלהשיב על שאלות החוקרים עשויה לפעול גם נגד החשוד ולחזק את הראיות נגדו בבוא היום (ועל החוקרים לציין זאת לפי החוק), אך בד"כ עדיף לנחקר לשתוק, אם האפשרות השניה היא להפליל עצמו, זאת משום שהודעה מפלילה תגרום לו נזק בלתי הפיך ובד"כ אין ממנה חזרה.

השניה: הזכות להיוועץ בעורך דין לפני החקירה וגם במהלך החקירה, לפני קטע קריטי או כאשר הוא הבין שמצבו השתנה לרעה, זאת גם אם כבר התייעץ קודם עם עורך הדין.

הפרת כל אחת מהזכויות עשויה להביא לפסילת ההודעה.  עם זאת, יש לזכור כאמור, כי פסילת ההודעה אינה וודאית ותהיה כרוכה במאבק משפטי ממושך בבוא היום (כפי שהיה בפרשת תפודי השלושה), ולכן כדי למנוע נזקים בלתי הפיכים מומלץ לנהוג כדלקמן:

 

 

עו"ד קובי כהן הינו בכיר לשעבר במס הכנסה ואף שימש כפקיד השומה ביחידה הארצית במס הכנסה וכן במספר תפקידי רוחב בכירים ברשות המיסים. כיום משמש עו"ד כהן כמרצה בתחומי המס בפני פורומים של לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון, חבר בצוות התגובות של לשכת עורכי הדין בענייני חקיקת מס ושותף בצוות הדיונים עם רשויות המס בישראל לשם עיצוב חקיקת המס בישראל.

 לקבלת ייעוץ ראשוני צרו קשר עם משרדנו בטל': 03-5296666  או בדוא"ל coby@taxfirm.co.il

במקרים דחופים ניתן לפנות לנייד מספר:  0506210162

דילוג לתוכן