חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תכנון מס אגרסיבי

 

מהו תכנון מס אגרסיבי? האם הוא תמיד פלילי? האם הוא יכול להיות לגיטימי?

 

תכנון מס הוא מכלול פעולות משפטיות ועסקיות שתוצאתן מובילה להפחתה בחבות המס או לביטולה. ככלל מקובל שלנישום יש זכות לתכנן את צעדיו כך שחבות המס שלו תהיה אופטימלית (כלומר מינימלית), כל עוד הוא עושה זאת באמצעים חוקיים. אין הגדרה ברורה ל"תכנון מס אגרסיבי", אך מקובל לכנות כך תכנון מס החורג מגבולות תכנון המס הלגיטימי. בד"כ תכנון מס אגרסיבי הוא תכנון מס הסוטה באופן קיצוני מדפוס הפעילות המקובל במציאות היום יומית ואשר כל מטרתה הינה הימנעות ממס.

 

החובה לתת גילוי לתכנוני מס אגרסיבים

החל משנת 2005 קיימת חובה (במסגרת פקודת מס הכנסה) לתת גילוי לשורה של תכנוני מס אשר הוגדרו בחוק כ"אגרסיביים". דוגמה לתכנון מס כזה הוא רכישת חברה עם הפסדים לצרכי מס והכנסת פעילות רווחית לחברה מתוך מטרה לקזז את הרווחים מההפסדים הצבורים. כך עשה למשל בזמנו הקבלן יואב רובינשטיין, אשר רכש חברה מפסידה שעסקה בשיווק דגי נוי והפך אותה לחברה קבלנית, וכך "חסך" לעצמו את המס בגובה ההפסדים שנצברו. בימ"ש העליון פסק, כי עסקה כזו היא עסקה חוקית, אך היא מהווה עסקה מלאכותית, משום שהיא התבצעה למעשה רק משיקולי מס, ולכן לפקיד השומה מותר להתעלם ממנה. כיום מותר לרכוש חברה שצברה הפסדים, אך חייבים לדווח על כך לפקיד השומה בטופס יעודי. התוצאה: פקיד השומה יידע על העסקה, וסביר להניח שלא יתיר לנצל את ההפסדים אלא במקרים חריגים. מי שביצע תכנון מס אגרסיבי חייב בדיווח ולא דיווח עליו עובר עבירה פלילית שעונשה עד שנת מאסר. (קיימת מחלוקת בשאלה האם ניתן יהיה להאשים אותו גם בעבירה החמורה יותר של השתמטות ממס).

 

תכנוני מס אגרסיביים אחרים

רשימת תכנוני המס החייבים בדיווח אינה כוללת את כל תכנוני המס האגרסיביים האפשריים, ולכן עדיין יתכנו תכנוני מס אחרים אשר יחשבו כאגרסיבים. מחקר שנערך לאחרונה ע"י עו"ד מורן הררי מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים העלה שמרבית החברות הגדולות בישראל משלמות באופן אפקטיבי מס בשיעורים נמוכים מאד (נמוכים בהרבה משיעור מס החברות הקבוע בחוק), זאת בד"כ מבלי שיהיה לכך הסבר ברור, ולכן יש לשער שחלקן נוקט בתכנוני מס אגרסיבים.

כדי שתכנון מס אגרסיבי יחשב בגדר עבירה פלילית יש להוכיח, כי הנישום או המייצג שלו (רואה החשבון) כללו בדוח אמרה כוזבת, או השיבו תשובה כוזבת לשאלת פקיד השומה, או שהם השתמשו במרמה, עורמה או תחבולה אחרת. בפועל קשה מאד להוכיח זאת. בפרשת הורביץ (פרומדיקו) הועמד לדין אלי הורביץ ז"ל, אז מנכ"ל טבע, לדין בגין תכנון מס אגרסיבי שביצעה פרומדיקו (שהיתה בזמנו חברת בת של טבע). הורביץ הורשע בבימ"ש המחוזי אך זוכה ע"י בימ"ש העליון, משום שהשופטים השתכנעו, כי הוא פעל בתום לב, בהתאם לייעוץ שהוא קיבל מעורכי הדין ורואי החשבון שלו. כמעט ולא היו מקרים אחרים של העמדה לדין בגין תכנון מס אגרסיבי, אך אין פירושו של דבר שלא יהיו כאלה בעתיד. מומלץ לכל מי ששוקל תכנון מס כזה לקבל יעוץ מקצועי מעורך דין מומחה בדיני מס הבקיא הן בהיבטים האזרחיים והן בהיבטים הפליליים, זאת כדי למנוע הסתבכויות מיותרות.

 

 

 

עו"ד קובי כהן הינו בכיר לשעבר במס הכנסה ואף שימש כפקיד השומה ביחידה הארצית במס הכנסה וכן במספר תפקידי רוחב בכירים ברשות המיסים. כיום משמש עו"ד כהן כמרצה בתחומי המס בפני פורומים של לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון, חבר בצוות התגובות של לשכת עורכי הדין בענייני חקיקת מס ושותף בצוות הדיונים עם רשויות המס בישראל לשם עיצוב חקיקת המס בישראל.

 לקבלת ייעוץ ראשוני צרו קשר עם משרדנו בטל': 03-5296666  או בדוא"ל coby@taxfirm.co.il

במקרים דחופים ניתן לפנות לנייד מספר:  0506210162

דילוג לתוכן