חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בהרצאה זו נסקור את האמצעים המודיעיניים שעומדים בפני רשויות המס. אמצעים אלו מסייעים לרשויות המס לאתר מעלימי הכנסות החייבות במס. מקורות המידע של רשויות המיסים הינם שונים ומגוונים כאשר מטרתם של כל המקורות הללו הינה איתור דיווחים כוזבים לרשויות המס או אי דיווחים במקום שבו הייתה חובת דיווח.

סממני העלמת הכנסות על פי המאגר המודיעיני של רשויות המס

מחלקות המודיעין של מס הכנסה ומע"מ

למס הכנסה ומע"מ יש מחלקת מודיעין אשר כפופה למחלקת החקירות של מס הכנסה ותפקידה הוא לאסוף את המידע שמגיע לרשויות המס. המידע הזה נאגר ברשויות המס ומתוך רשויות המס המידע עובר סינון ומועבר לגורמים השונים כגון משרדי השומה או משרדי החקירות.

בכל אחת מהמחלקות נאגרים מיידעים מודיעיניים ואצל פקידי השומה קיימים רכזי שומה שהתפקיד שלהם לקלוט את המידע המודיעיני שלעיתים מגיעים גם מאזרחים.

מקורות המידע של מס הכנסה

העברת מידע מאזרחים – רשות המיסים מעודדת אזרחים לדווח לה על עבירות מס אשר הגיעו לידיעתם באמצעות "קו בצדק" אשר ידוע בשם "מלשינון". תפקידה הינו לקלוט מיידעים שגורמים אזרחים מעבירים לרשויות המיסים, אם בדרך של קבלת המידע בצורה אנונימית או העברת מידע באופן גלוי.

משטרת ישראל  – מידע אשר הגיע תוך כדי חקירה פלילית המעלה חשד להעלמת הכנסות.

מידע מבנקים בארץ או בחו"ל – לרשויות המס נתונה הסמכות לפנות לבנקים בישראל ולקבל כל מידע על חשבונות בנק המתנהלים אצלם. רשויות המס גם רשאיות מכוח אמנות מס לפנות לנציגות מדינה זרה ולבקש מידע על חשבונות הבנק של אדם מסוים המתנהלים באותה מדינה.

העברות מידע אוטומטיות מהבנקים – מכוח הסכמים בינלאומיים לחילופי מידע אוטומטי פיננסי בין מדינות (CRS) צפויים לעבור בשנים הקרובות נתונים על חשבונות בנק של אזרחי ישראל אשר פתחו חשבונות בנק במדינות זרות החתומות על האמנה. המיידעים יגיעו מעשרות מדינות ועלולות להפליל מחזיקי חשבונות בנק בחו"ל אשר לא דיווח על הכנסותיהם מאותו חשבון.

הרשות לאיסור הלבנת הון – הרשות לאיסור הלבנת הון מחזיקה בידה מיידעים רבים על תעבורת כספים חריגה המשמשת סימפטום אפשרי להעלמת הכנסות. למשל תנועה חריגה בחשבון הבנק, כניסה חריגה של כספים שהופקדו בחשבון הבנק, הוצאה וכניסה של כספים מחוץ לישראל ועוד. מיידעים על פי שינוי חקיקתי שהועבר בכנסת יזרמו גם לרשויות המס וגדילו את המאגר המודיעיני על מעלימי מס.

סכסוך בין בני זוג  – סכסוכים בין בני זוג מהווים את אחד מהגורמים להעברות מידע על העלמת הכנסות שהתבצעו על ידי אחד מבני הזוג.

בתי המשפט – בתי המשפט מעבירים לעיתים מידע באופן יזום אשר הובא לידיעתם ומעיד על אפשרות של העלמת הכנסות מרשויות המס.

מה עושים כאשר מידע מודיעיני עלינו מגיע לרשויות המס

כאשר לאדם יש סיבה לחשוד כי מידע מפליל אודותיו הגיע לרשויות המס יש שלל אמצעים להקטין את החשיפה לנזקים אפשריים כתוצאה מקיומו של מידע זה ברשויות המס. חשוב לדעת כי ככל שפועלים במהירות לצמצום הנזקים על ידי תכנון ושיקוף המידע לרשויות המס כך מצטמצמים הסיכונים.

חקירה פלילית בגין מיידעים שהגיעו לרשויות המס עלולה להסב נזקים עצומים לאדם הנחקר החל בחילוט כספים שבבעלותו, עצירת עסקאות, עצירת אשראי בנקאי, תשלום כופר מס, הגשת כתב אישום פלילי ועוד. חקירה פלילית היא תענוג מפוקפק ביותר ועלולה לגרום להתמוטטות עסקי האדם הנחקר בחשד להעלמת הכנסות.

משום כך ההמלצה החד משמעית של משרדנו הינה טיפול מידי והקטנת חשיפה. האמצעים הינם מגוונים החל מהליך גילוי מרצון, תיקון דוחות כספיים, משא ומתן עם פקיד השומה תוך שיקוף הבעיה ובמקרים מסוימים הכנה לקראת אפשרות של חקירה פלילית.
יש לזכור כי הכנה מקדימה והיערכות הם המפתח לצמצום נזקים לגבי מידע מפליל אשר הגיע לרשות המיסים.

משרדנו מייצג עוסקים ויחידים אשר העלימו הכנסות או נחשדים בהעלמת הכנסות ומתמחה במתן ייעוץ פרטני ודרכי פעולה במקרים אלו.
מאמר זה אינו מחליף בשום אופן ייעוץ משפטי פרטני. באם קיים חשש כי לא כל ההכנסות שלכם דווחו לרשויות המס מומלץ לפנות ולקבל ייעוץ וליווי משפטי.

על מנת לקבל ייעוץ משפטי ומקצועי צרו קשר עם משרדנו באמצעות המייל coby@taxfirm.co.il  או בטלפון מס': 03-5296666, במקרים דחופים ניתן להתקשר לנייד שמספרו 050-6210162 ומשרדנו ישמח לסייע לכם.

משרד עו"ד קובי כהן מתמחה בתחום המיסוי עו"ד קובי כהן הינו בכיר לשעבר במס הכנסה ובתפקידו האחרון כיהן כפקיד השומה של היחידה הארצית לשומה.

דילוג לתוכן