חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אנו נשאלים פעמים רבות איך להתנהל כאשר אנחנו מוזמנים לחקירה במס ערך מוסף (ובקיצור: מע"מ). מאחר שמשרדנו מתמחה בהיבטי מיסוי אנו ניתן הדגשים בסיסיים כאשר נקראתם לחקירה במע"מ או לאחריה.

תחילת החקירה

חקירה במע"מ יכולה להתחיל בזימון טלפוני או שמחקת החקירות תגיע פיזית אליכם למקום העסק או למקום המגורים ותעכב אתכם לחקירה. בשני המקרים דבר ראשון אתם ממש חייבים לממש את זכותכם ולהיוועץ בעורך דין. רבים חוששים שהתייעצות עם עורך דין מיסים תגרום לחוקר לחשוב שאתם מנסים להסתיר ממנו משהו. הרי אם הכל בסדר מה יש להתייעץ ? זו טעות שכיחה ופעמים רבות גורמת נזקים לנחקר. החוקר לא בוחן את האינטרסים של הנחקר. תפקידו לבסס את החשדות ולכן ינסה ובצדק לחלץ מכם את כל האמירות אשר יבססו את החשדות. ייעוץ מקדים יכול לסייע לכוון אתכם מה רוצה החוקר מכם, באילו מהלכים הוא יכול לנקוט, מה צפוי לכם בחקירה. הכנה טובה תחסוך מכם צער רב בהמשך.

מעצר

רבים חוששים ממעצר אשר כרוך גם בהיבט משפיל של הגעה לבית המשפט וכליאה בבית מעצר בתנאים מאד לא נעימים. ניהול ההליך עוד בתחילתו יכול למנוע את עילת המעצר אבל יש לזכור דבר גם אם לא התייעצתם עם עורך דין. אל תנסו לשבש את החקירה בדרך של שיחה ותיאום עם נחקרים אחרים. שיבוש חקירה הינה אחת מעילות המעצר הראשיות.

בנוסף יש לזכור שמעצרים רבים מסתיימים בלא כלום חוץ מהטראומה אשר נותרת אצל הנחקר. לכן דרמת המעצר והחשש ממנה לעיתים משבשות את שיקול הדעת של הנחקר. הנחקר רוצה לחזור הבייתה ומוכן להגיד הכל לשם כך. לכן חשוב שגם אם אתם נחקרים או עומדים להיחקר תזכרו שמה שבאמת יכריע את גורלכם זה מה שתגידו בחקירה ואל תנסו לקנות את השקט הנפשי שלכם היום במחיר נזק עתידי ארוך טווח. שמרו על שיקול הדעת, ספרו את העובדות כפי שידועות לכם ואל תנסו להשלים את המציאות מתוך מה ששמעתם מאחרים או מה שאתם חושבים שזו המציאות. ספרו רק את האמת הידועה לכם בלי ניחושים ובלי ספקולציות. זכרו כל אמירה שלכם נרשמת והיא עלולה בסופו של דבר להיחשב כראיה שתבסס הרשעה גם אם בסוף תחשבו שזו הייתה אמירה לא נכונה.

חקירה חוזרת במע"מ

הלאה. נחקרתי כבר. האם יש מה לעשות ? התשובה היא בהחלט כן. החקירה לקחה מכם את הגירסה הראשונית שלכם לאירועי הדברים. זה נכון שיש משמעות לדברים שאמרתם אבל יש שאלות רבות שלא נשאלו. זיכרו לאחר החקירה לרשום על שאלה שנשאלתם וכל תשובה שנתתם. עם המידע הזה תגיעו לעורך הדין אשר ינתח את החקירה ויוסיף שאלות לחקירת ההמשך תוך הכנה לאותה חקירה.

זכרו – בדרך כלל לאחר החקירה הראשונית מגיעה חקירת ההמשך המבוססת על ממצאים שנאספו וממידעים שהוצלבו. חקירה זו היא קריטית מאחר והיא סוגרת את הקצוות העובדתיות המבססות את סעיפי העבירה כנגדכם. תפקידכם לחדד את העובדות בפני החוקר ולשקף לו כי לא התקיימו יסודות העבירה.

זכרו – החוקר לא אוסף עובדות שיסייעו לכם אלא אוסף עובדות המבססות את העבירה. תפקידכם להביא בפניו את כל העובדות המסייעות לכם. אלו עובדות ? אלו בדיוק הדברים שאתם צריכים להכין את עצמכם במסגרת ההכנה לחקירה. מה ידעתם או לא ידעתם ? מה ביצעתם בפועל ? אלו ראיות תומכות בגירסה שלכם, אלו ראיות מחלישות את הגרסה.

השלכות כספיות לחקירה במע"מ

חקירת מע"מ נועדה לא רק לבסס כתב אישום כנגדכם אלא נועדה גם לגבות מכם את חוב המס שרשויות המס סבורות שהיה מגיע להם אלמלא ביצעתם את מעשה העבירה לשיטתם. לכן אנשים רבים שוכחים שלא רק שיש השלכות פליליות לחקירה אלא יש לכך השלכות כלכליות. ההשלכות הכלכליות מתחלקות לשני סוגים. עצם החקירה עלולה להרחיק מכם גופים פיננסים כמו בנקים ולהרחיק לקוחות וספקים פוטנציאלים או קיימים שיחששו לעבוד אתכם לאור ההשלכות הלא ידועות של החקירה. לפיכך במסגרת ניהול משבר החקירה יש לחתור לסיום מהיר ככל האפשר של החשיפה הכלכלית וזאת על ידי זירוז סיום החקירה.

סיום חקירה יכול להתבצע במקרים מתאימים על ידי הגשת בקשת כופר מס אשר תביא לסגירת ההליך הפלילי נגדכם. כופר מס הוא למעשה תשלום כסף בצורה של כופר שתמורתו מפסיקים רשויות המס את ההליכים נגדכם. לא כל מיקרה מתאים לבקשת כופר ומשרדנו מקיים בנושא משא ומתן מקדים עם רשויות המס טרם הגשת הבקשה. ככל שבקשת הכופר מתקבלת הדבר משחרר את החשיפה הפלילית הטומנת סכנה של שלילת החופש והגבלת התנועה בדרך של מאסר.

משרד עו"ד קובי כהן מתמחה בתחום המיסוי עם ניסיון רב בהגשת בקשות לתכנוני מס . עו"ד קובי כהן הינו בכיר לשעבר ברשות המיסים ובעל ניסיון רב בתחום המיסוי, ובתפקידו האחרון כיהן עו"ד קובי כהן כפקיד שומה של היחידה הארצית לשומה. משרדנו מייצג עוסקים וחברות ומתמחה בליווי וייצוג בהליכי מיסוי פליליים החל מחקירת המס ועד לסיום ההליך האזרחי והפלילי בעריכת תכנוני מס הן בהיבט המיסוי הישראלי והן בהיבט הבינלאומי.

על מנת לקבל ייעוץ משפטי ומקצועי צרו קשר עם משרדנו באמצעות כתובת המייל coby@taxfirm.co.il  או בטלפון מס': 03-5296666

במקרים דחופים ניתן להתקשר לנייד שמספרו 050-6210162 ומשרדנו ישמח לסייע לכם.

מאמר זה אינו מחליף בשום אופן ייעוץ משפטי פרטני.

דילוג לתוכן