חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הליך גילוי מרצון

בד בבד עם מאמצי הממשל האמריקאי לשבור את חומת הסודיות השווייצרית יצא הממשל האמריקאי ב"מבצעים" לתושבי ארצות הברית המחזיקים חשבונות בנק להם לא נתנו גילוי לרשויות. מהלכים אלו מאפשרים חנינה חלקית למי שיתן גילוי למידע שהסתיר מהרשויות.

 

החנינה החלקית שהחלה בחודש פברואר השנה והסתיימה בסוף חודש אוגוסט השנה .אפשרה גילוי המידע מבלי חשיפה לענישה פלילית הכרוכה במאסר ובקנסות כבדים.

 

החנינה הזו מצטרפת לחנינה נוספת שעשו האמריקאים לפני כשנתיים בשנת 2009. כך שבפרק זמן קצר יחסית נתנו רשויות המס בארצות הברית אפשרות ממשית לגילוי הפיקדונות על ידי תושבי ארצות הברית כאשר הענישה הינה מופחתת.

 

בעוד שארצות הברית הציעה חסינות חלקית לחושפי חשבונות בנק שווייצרים תוכנית להליך גילוי פיקדונות מרצון של תושבי ישראל תקועה אצל היועץ המשפטי לממשלה.

 

ועדת שהוקמה ברשות המיסים אשר בין חבריה היו ד"ר חיים גבאי – סמנכ"ל השומה והביקורת ברשות המיסים ורו"ח אהרון אליהו הסמנכ"ל המקצועי ברשות העבירה את המלצותיה לפני למעלה לשנה ליועץ המשפטי לממשלה אך בשלב זה טרם ניתנה החלטה באם לאשר תוכנית דומה לתושבי ישראל המחזיקים חשבונות מוסתרים בבנקים זרים.

 

כיום קיים הליך של גילוי מרצון אשר מבטיח לכאורה בגילוי מידע שלא היה מצוי בידי הרשויות חסינות פלילית אך ההנחיות מותירות את שאלת חבות המס פרוצה לחלוטין ומותירה  כוח לחץ עצום בידי פקיד השומה האזרחי. במידה ולא יגיע הנישום להסכם עם פקיד השומה תוך פרק זמן מוגבל על בסיס המידע שהוסתר מהרשויות לא תעמוד לו החסינות הפלילית בתוקפה.

 

קשיים נוספים הינה חוסר הוודאות בעניין גובה השומה ושאלת ההתיישנות. פקידי השומה סבורים כי על מידע שהוסתר לא חלה התיישנות ולפיכך הם רשאיות למסות את כל הסכום כולו שהתגלה גם אם מקורו בתקופה של למעלה מעשור.

 

שלא כמו בקנדה אין הליך של פנייה אנונימית לרשויות אשר במסגרתו תיבחן ההשלכה של חשיפת המידע דבר שללא ספק היה מקרב רבים לדיווח בניסיון להסדיר את עניינם מול הרשויות.

מי שפונה כיום לרשויות המס עם גילוי חשבונותיו נדרש למידה רבה של זהירות והיכרות עם מערכת אשר אינה מקנה אחידות וודאות לחושפי מידע.

עורך דין קובי כהן

עו"ד קובי כהן עוסק בייצוג מול רשויות המס ייצוג בהליכי מיסוי פלילי לרבות הגשת בקשת כופר ושימוע ומגוון  פתרונות מתקדמים לעסקים כחלק מתכנון מס מקדים לשם חיובי מס מופחתים לרבות הכנת חוות דעת לשם צמצום החשיפה הפלילית בתכנון המס. עו"ד כהן הנו פקיד שומה לשעבר ומנהל היחידה הארצית לשומה לשעבר ברשות המיסים. כיום משמש כמרצה בתחומי המס בפני פורומים של לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון, וחבר בצוות התגובות של לשכת עורכי הדין בענייני חקיקת מס ושותף בצוות הדיונים עם רשויות המס בישראל לשם עיצוב חקיקת המס בישראל.

 

 לקבלת ייעוץ ראשוני צרו קשר עם משרדנו בטל': 03-5296666  או בדוא"ל: office@taxfirm.co.il

 

דילוג לתוכן