חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הסיכונים של הליך גילוי מרצון

לאחרונה נמצא הליך הגילוי מרצון ב"כותרות", זאת מצד אחד בעקבות הוראת השעה של רשות המסים, המאפשרת גם גילוי מרצון אנונימי וגם גילוי מרצון במסלול המקוצר, וצד שני בעקבות חקירות רשות המסים בעקבות החשבונות של ישראלים שהתגלו בבנקים בשווייץ, בעיקר UBS ו-HSBC. אך האם הגשת בקשת גילוי מרצון היא "מרשם בטוח" להסדרת כל ענייני הנישום אצל רשות המיסים? רבים לא מודעים שלא כך הדבר, ושיש גם בהליך גילוי מרצון סיכונים לא מבוטלים.

ראשית נזכיר את המובן מאליו: הליך גילוי מרצון אמור להסתיים בשומה בעקבותיה ישלם הנישום מס לפחות על הרווחים שצבר על ההון בחו"ל (מריבית, שכ"ד וכו) משנת 2005 ועד היום (שנת המס 2014). בד"כ מדובר במס בשיעור של 15-25%. בחלק מהמקרים ידרוש פקיד השומה גם תשלום מס בגין הקרן עצמה, אם הוא לא השתכנע, כי מדובר בסכומים פטורים (כלומר שמקורם בירושה או בסכומים ששולם עליהם כבר מס כדין). לכן: נישום הפונה למסלול זה צריך להיות "מוכן נפשית" לגלות לפקיד השומה את כל הפרטים הרלוונטיים, ולשלם את המס ואת ההוצאות הנלוות (לרבות שכר טרחה למייצג).

שנית, הליך גילוי מרצון יאפשר לנישום להסדיר את ההכנסות לגביהן מבוצע הגילוי מרצון ומקנה חסינות מהעמדה לדין לגבי הכנסות אלו, והן בלבד. כך, נישום שיפנה בבקשה אנונימית לגילוי מרצון אשר תאושר, אך הוא מחויב לגלות כל הכנסה נוספת שצבר ולא דיווח עליה לרשויות המס גם אם אינה קשורה לחשבון בנק המנוהל בחו"ל. אי גילוי מלא עלול להביא לפסילת ההגנה הפלילית של הליך הגילוי מרצון.

במהלך בחינת בקשת הגילוי מרצון או בדיקת הכנסותיו האחרות של הנישום  פקיד השומה נחשף לעובדות על הנישום המצויים במאגרי המידע. מי שלא נותן התייחסות לכל מידע שאפשר שהוא רלוונטי להליך הגילוי עלול במו ידיו למוטט את ההגנה הפלילית בה הוא חפץ.

כיום קיים הליך גילוי מרצון מקוצר בו מגיש הנישום דוחות מתוקנים יחד עם בקשת הגילוי מרצון מבלי שהוא נדרש בהכרח לעבור הליך שומתי על הכנסותיו. יש לזכור כי במידה ויתעורר ספק לגבי מקור הכסף יתכן ויבוצע הליך קביעת שומה ויש להיערך לכך.

אנו מבקשים להדגיש את החשיבות של פנייה לניהול הליך גילוי מרצון על ידי אנשי מקצוע בעלי רקע מתאים במיסים בצד הפלילי וניסיון בדיוני שומה. ההליך עצמו מגלם סיכונים בהיבט האזרחי והפלילי וניהול שגוי של ההליך עלול להחריף את מצבו של הנישום.

עו"ד קובי כהן הינו בכיר לשעבר במס הכנסה ואף שימש כפקיד השומה ביחידה הארצית במס הכנסה וכן במספר תפקידי רוחב בכירים ברשות המיסים. כיום משמש עו"ד כהן כמרצה בתחומי המס בפני פורומים של לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון, חבר בצוות התגובות של לשכת עורכי הדין בענייני חקיקת מס ושותף בצוות הדיונים עם רשויות המס בישראל לשם עיצוב חקיקת המס בישראל.

עו"ד כהן ליווה במסגרת פורום המיסים של לשכת עורכי הדין את הליכי החקיקה של ההוראות החדשות של הליכי הגילוי מרצון.

לקבלת ייעוץ ראשוני צרו קשר עם משרדנו בטל': 03-5296666  או בדוא"ל coby@taxfirm.co.il במקרים דחופים ניתן לפנות לנייד מספר:  0506210162

דילוג לתוכן